L’ésser humà és un ésser plenament social que viu i conviu en un ambient divers compost d’una diversitat d’individus que pensen, actuen i reflexionen partint d’una sèrie de valors. En una societat democràtica i participativa com la nostra, els valors per excel·lència són la llibertat, la convivència, el respecte, la tolerància i la defensa dels drets propis. Ens endinsem doncs, dins d’un marc molt complex, en el qual es comprèn el valor com a marc referencial de judici i com a patró d’orientació de la vida de la persona que pertany a l’àmbit del coneixement del subjecte i que inclou el concepte del qual és desitjable. Per tant, afirmarem que els valors són els qui defineixen els nostres interessos, les nostres inquietuds i la manera com interaccionem amb els altres, motiu pel qual els valors en l’àmbit educatiu són fonamentals per dur a terme la docència amb èxit.
Per l’aprenentatge d’aquests valors, la família i l’escola són els agents més responsables, ja que és l’àmbit que més ens envolta com a éssers humans. Per aquest motiu, la família i l’educació han de proporcionar, de manera coordinada, als nens i nenes l’adquisició d’hàbits que amb el temps arribaran a racionalitzar, una sèrie de models de conducta basats en:
• Valors biològics: necessitats bàsiques com els aliments, la salut, etc.
• Valors intel·lectuals: donen lloc a l’origen cultural dels infants
• Valors ecològics: l’atenció, el respecte i l’estima pel medi en què es desenvolupa la vida.
• Valors morals: el respecte, la tolerància, la solidaritat i la veritat, que són els pilars fonamentals de les relacions afectives amb el món i amb els altres.
• Valors religiosos: són propis dels creients i la seva orientació es troba molt influenciada per la família.
Educar mitjançant els valors suposa una decisió metodològica, no de continguts, atès que els nens i nenes els aprendran amb l’exemple i els podran incorporar a totes les activitats i àrees en un futur per tal d’aconseguir una plena incorporació a la vida social.